Avance Gas

21557 visninger
Tilbage til oversigten
Dato : 18.10.2021 kl.13:04
Brugernavn : John Stihøj

Nu er det ikke en aktie jeg følger ret meget, men er det ikke blot et pligtmæssigt tilbud, som JF har fremsat? I og med at han byder 43 NOK og prisen "kun" er 39,6 NOK må resten af aktionærerne jo ikke finde 43 NOK godt nok. Uden ansvar: Men jeg tror man kan holde fast og se om ikke kursen kan trække mere op - eventuelt at der kommer et nyt tilbud på et senere tidspunkt.


Besvar indlæg

Dato : 15.10.2021 kl.11:10
Brugernavn : hlo

Frederiksen har timet og tilrettelagt opkøb og har nu ca. 75% af aktierne. Siden tidsfristen er aktien faldet ca. 7% - er Frederiksen nu så tæt på målet, at de tilbageværende investorer ikke vil opnå en merpræmie ift. prisen på NOK 43, eller er det stadig en ide at holde fast i aktierne?


Besvar indlæg

Dato : 22.08.2016 kl.13:54
Brugernavn : Ukendt bruger

Så er LNG raterne nede i 4.700USD/day (for lidt over 1 år siden toppede de i 120.000USD/day), utroligt at de vælger at sejle til de rater og ikke bare kaster anker. Iflg deres Q1 rapport har de ca 22500USD/day i omkostninger hvoraf 38% er OPEX, dvs 8500USD/day, så hvordan hulen raterne kan komme ned derunder forstår jeg ikke.

rate-grafen på Avances hjemmeside er nu så tæt på nul, at y-aksen nu går ned til -50.000USD. Det virker lidt fjollet at forberede grafen til at gå i minus, men ok jeg sagde selvfølgelig det samme da folk begyndte at snakke om mulige negative renter på obligationer ;-P


Besvar indlæg

Dato : 14.08.2016 kl.15:58
Brugernavn : Bjarne

Fint indlæg Casper

Ja, dagsraterne er godt smadret helt i bund. Der vil nok komme en større konsolidering i den nærmeste fremtid, og der vil de stærkeste jo overleve. Der mener jeg, at Avance hører til. Men du har ret i, at kapitaltilførelser rammer os almindelige investorer urimeligt hårdt.

Så jeg tror jeg venter og ser tiden an.

Go solrig søndag.

Mvh.

Bjarne


Besvar indlæg

Dato : 12.08.2016 kl.20:17
Brugernavn : Ukendt bruger

Well raterne er på 9000 USD/day, og deres cash break even (OPEX, A&G, Interest payment, Installments og Dry dock) er på 22500USD/day, så man må sige at de tager vand ind pt, og så er der endda en større global flådeudvidelse igang (pr 2016Q1 var ordrebogen på 29% af daværende flåde), og som jeg (strippet for enhver ekspertviden på feltet) tolker det, er væksten i udbudet ikke stor nok til at imødegå det - der er ganske vidst en udvidelse af eksporten igang i USA (nok betinget af produktionen, dvs olieprisen), men de andre eksoportører (der udgør hovedandelen af nuværende eksport) ventes jo slet ikke at stige så meget. Billedet bliver dog lidt mere positivt af at fragtdistancen fra USA til slutkunderne er større end fra de andre eksportører, hvilket dog så til gengæld er blevet lidt ødelagt af ham klovnen med gravemaskinen over ved Panama, som har kørt rundt og hygget sig uden at tænke på hvad en udvidelse ville gøre for fragtraterne (nogle gang så tænker de sig bare ikke om derover i USA... ;oP)


Jeg har ikke lige kunnet spotte Avances gældsprofil, og vil næppe heller være spidskompetent til at beregne præcis hvornår de løber tør for penge. Generelt synes jeg at blive taget med benklæderne nede hvad angår likviditetsproblemer i selskaberne, og ledelserne lader til at tænke "heller en kapitaludvidelsel/gældskonvertering for meget end een for lidt", da det jo reelt ikke rager dem at aktionærerne strippes for værdier med mindre de da selv ejer en stor position aktier. (Jeg har endda set eksempler på at ledelsens optioner er blevet forøget i forbindelse med en kapitaludvidelse for at "kompensere" ledelsen for at de jo eller kun ville have fået en mindre del af selskabet efter kapitaludvidelsen - jeg ved ikke om det er kutyme, men det er i hvert fald usmageligt at man først tørrer aktionærerne bagi og derefter forventer kompensation for det i stedet for at tage sin del af tabet).


Besvar indlæg

Dato : 12.08.2016 kl.15:22
Brugernavn : Bjarne

Hej Casper

Det var også det jeg undrede mig over, da jeg læste Laus indlæg. Men er Avance ikke polstret nok til at undgå en kapitalforhøjelse?

Jeg har lidt aktier til en gak på 27,25, og har overvejet en lille portion her i ca. 22-23.

Men det er rigtigt, at man hurtig kan få skåret en dyb flænge et eller andet sted. Jeg ville også være ked af at blive udvandet på samme måde som i Songa :-(

For et år siden lå den jo over kr. 100 højere; men det kan jo ikke bruges til noget.

God weekend

Mvh.

Bjarne


Besvar indlæg

Dato : 12.08.2016 kl.14:27
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Lau, jeg ser at du den 10.maj skrev i denne tråd: "...Lave oliepriser er en stor fordel for gasudbuddet og dermed behovet for transport."


Så vidt jeg kan regne ud må det da nærmere være høje oliepriser der er gode, da det vil øge den amerikanske skiffer-olie borring (hvor der jo kommer gas med op) og derved overmætte det amerikanske marked med gas, hvilket vil bringe den amerikanske gas ned i pris (mens europærisk/asistisk gas iflg nedenstående quote fra BW LPGs Q1 rapport lader til at trækkes med op af høje oliepriser). Og det er jo netop et stort spread mellem US gas og rest-of-world gas, der driver raterne på gastransporten...


"A sustainable oil price recovery will pave the clearest path to a rebound in VLGC rates to median levels. Energy prices must reach a level that will allow US producers to bring hydrocarbons back online without immediately capping prices, which can only happen when global oil demand and supply shifts from surplus to balance. The correspondent increase in LPG production should then start to re-exert downward pressure on domestic US LPG prices, while naphtha, Far Eastern LPG and olefin prices should trade up alongside oil. Geographic LPG price spreads, the price setting mechanism for VLGC freight in the short term, can then expand and remain sustainably open to support the flow of trade for long enough periods of time to absorb excess shipping capacity and tighten the VLGC market. Concurrently, BW LPG expects continued strong retail demand growth for cooking and heating applications in developing markets. "


Jeg skal da i øvrigt love for at raterne er helt i hullet pt med 9000USD/day. Det er jo næste en ren "tørlast" de har lavet...

Med en pris på 24NOK for både Avance og Aurora, er der da virkeligt også barbaret af prisen - først nævnte toppede i 150NOK.


Belært af boreriggemarkedet vil jeg dog nok lade kniven hænge i luften og vente med at samle den op til det har sagt "klonk". Kunne være lækkert om tørlast eller tank nåede at stige inden da, så nogle af de aktier kunne byttes ud med nogle Avance :o)


Besvar indlæg

Dato : 20.07.2016 kl.11:38
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Lars :o) Tak for links. Har læst det med RSI - puha for en omgang - jeg blev ikke mindre skæptisk over for teknisk analyse af at de i artiklen påstår, man skal købe ved høj RSI og sælge ved lav RSI, hvilket (iflg min relativt begrænsede viden om TA) er det modsatte af hvad der normalt anbefales. ;o)


Den anden moppedreng har jeg ikke fået læst endnu.


God sommer til dig også


Besvar indlæg

Dato : 13.07.2016 kl.08:15
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Casper

Du har ret : det var Lau jeg hentydede til. Ærgerligt, at Bodil og Pernille skal afbryde ham meget tit - der er så mange gode historier og analyser at høre på.

Mht. Lars Persson, så har jeg været til foredrag med ham og han er mere flink til veltalende end godt overbevisende om sin strategi. Jeg spurgte til konkrete cases uden at få meget konkrete svar om hans strategi, hvilket jeg havde forventet.

Med hensyn til, at han vælger vindere, så tag et kig på norske InvestTechs forskning på http://www.investtech.com/main/market.php?CountryID=45&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=artSignalStatRsi21Nordic2015&lang=DAN


Det er interessant læsning og ligger meget op ad momentum-strategi (særligt Gary Antonaccis bog om Dual Momentum kan anbefales). 


Og nu vi er ved det : du er jo value-investor. Hvis du ikke har læst denne artikel fra Asness, så bør du overveje det : http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1363476


God sommer.


Besvar indlæg

Dato : 12.07.2016 kl.16:02
Brugernavn : Ukendt bruger

Hehe jo eller rettere "Mit marked forstår mig ikke" med hentydning til sætningen "min kone forstår mig ikke".

Dette forhold er jo imidlertid næsten uundgåeligt for en ægte valueinvestor/bargin-hunter, da man jo netop har købt fordi man var uenig med markedet om hvad værdien af det givne aktiv var ;o)


Besvar indlæg

Dato : 12.07.2016 kl.15:55
Brugernavn : Bjarne

Ja, det må være Lau, som Lars hentyder til:-)

Jo, specielt værtinden Pernille afbryder hele tiden med fjollede kommentarer.

Angående Lau. Har du aldrig ofte hørt ham sige. "Markedet forstår mig ikke" :-)

Det giver jeg ham sommetider ret i. :-)

Men du har ret i at han har en meget stor viden.


Mvh.

Bjarne 



Besvar indlæg

Dato : 12.07.2016 kl.15:38
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Bjarne :-) Det var Lau, som Lars refererede til mht viden osv, og jeg er helt enig med Lars. Lau er i den grad vidende og værd at høre på, også for hans sjove annekdoter og vittighedder - det er en skam at de to værtinder hele tiden skal afbryde Lau og de andre gæster med irrelevante spørgsmål lige midt i nogle af deres historier.

Jeg hører også Radio 24/7 hver dag, og kan anbefale at høre det som podcast, da man så kan spole hver gang Lars Persson sidder og lukker varm luft ud eller når Mogens sidder og begrunder sine køb med at "aktien har gjort det fortræffeligt", som om det havde nogen som helst indflyldelse på fremtidig indtjening. ;o)


Jeg vil i øvrigt lige forsvare Laus performance og sige, at stort set alle valueinvestorer har lidt siden finanskrisen - det er vækst- og indeks-aktierne, der har haft den store optur, mens de lavt prissatte aktier (samt hele EM) generelet har haft det skidt og stadig er billige.


Besvar indlæg

Dato : 12.07.2016 kl.13:31
Brugernavn : Bjarne

Hej Lars

"Gud fader, hvor du ved meget om historie og sammenkobler mange informationer til alt muligt. Jeg er meget imponeret og stor fan"

Jeg går ud fra at det IKKE er mig du er så imponeret af :-)

Jo, jeg hører også millionærklubben så ofte jeg kan. Det er meget underholdende, og Lau er særdeles dygtig til at fortælle i billeder, så alle forstår, hvad der menes. Men er han ikke "lidt uheldig" med valg af aktier? Han tager tiden, med at vente til virksomhederne bliver overtaget :-) Han er i hvertfald en MEGET LANG investor og sælger uhyre sjældent en dårlig aktie.

Jeg venter eks. stadig på at Songa bliver overtaget :-)

Nå, men tak for tippet Lars. Jeg vil prøve at finde indslaget i millionærklubben


Mvh.

Bjarne


Besvar indlæg

Dato : 12.07.2016 kl.08:31
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Bjarne

Avance Gas blev diskuteret i millionærklubben på radio247.dk for noget tid siden - måske primo/medio juni.

Generelt kan jeg anbefale udsendelserne, som jeg hører hver dag.

Jeg skal ikke undlade at nævne, at Laus anekdoter og vittigheder fremkalder mange smil undervejs. Gud fader, hvor du ved meget om historie og sammenkobler mange informationer til alt muligt. Jeg er meget imponeret og stor fan.


Besvar indlæg

Dato : 10.07.2016 kl.12:04
Brugernavn : Bjarne

Spotraterne var i fredags på 11208 og aktiekursen på 24,00.

Den 28. februarr 2014 var spotraterne på ca. 15802 og aktiekursen på 118

Skyldes disse mærkelige forhold ene og alene Panamakanalens åbning og flere nybygninger af skibe?

Hvornår er jeres gæt på en vending?  Lau gættede på nogle måneder. Jeg synes ikke at lavere oliepriser har

nogen indvirkning på Avance, som Lau mener. Er nogen bange for en kapitalforhøjelse, som åbenbart er ved at

være normen hos flere norske rederier o.l.

Hvad er jeres mening om Avance?

God sommer

Mvh.

Bjarne



Besvar indlæg

Dato : 10.05.2016 kl.14:59
Brugernavn : Ukendt bruger

Markedets rater er faldet kraftigt i det seneste halve år. Rateren kan ses på Avance Gas hjemmesiden nederst. Årsagen er sandsynligvis tilgang af mange nybygninger og udsigten til åbningen af den nye Panama-kanal (ca. 20-06 i år). Det vil muliggøre passage af disse skibe, der måler knapt 40 meter i bredden (Panama-max grænsen er pt. 32 meter). Trafikken fra USA til Asien er væsentlig, og væksten skyldes opsvinget i output af skiffergas, hvor propan/butan følger med op i naturgassen. 

Skibene skal tjene 20.000 USD i døgnet (tommelfingeregel) for at bære ful cost, dvs. driftsudgiten, overhead cost til administration og afskrivningerne. Først herefter er der penge til renter eller overskud - afhængig af gæld/egenkapital som finansiering.


Branchen vil blive konsolideret, og Avance prøvede faktisk på det ved at byde (fusionsforslag) på Aurora. De søget så hjælp hos BW LPG, der blev ny storaktionær men med en moderat andel.  


Jeg ser det som et midlertidigt dyk i raterne og forventer, at raterne vil stige til et godt niveau (over 25.000 USD i døgnet) om nogle måneder. Den rigtige risiko udløses, hvis olieprisen ryger op som en raket. Lave oliepriser er en stor fordel for gasudbuddet og dermed behovet for transport.


Jeg ejer aktier i Aurora LPG og også i Solvang (norsk rederi). Jeg overvejer at købe en luns i BW LPG eller ekstra i Aurora.

Det er højt specialiseret søfart og ikke et marked som i lang tid kan ryge i hullet.

MVH/Lau Svenssen

 


Besvar indlæg

Dato : 08.05.2016 kl.16:02
Brugernavn : Ukendt bruger

hvad er jeres tanker med avance aktien og lpg rederierne i det hele taget nu hvor vi roder rundt under 50 (avance)? samler man op i det virklige lave niveau, eller  skal man over i Aurora? eller ud af gas markedet???????? jeg er i tvivl. er der overkapacitet, eller bliver der lukket for hanerne rundt omkring?

jeg synes det hele ser rodet ud rundt omkring. tankaktierne som afleverer det ene god regnskab efter det andet bevæger sig også sidelæns

håber i nyder denne absurd smukke sommerdag. god søndag.


vh

Benjamin Boe


Besvar indlæg

Dato : 05.11.2015 kl.08:34
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Gert
Det luner godt i kassen. Fin aktie.
Besvar indlæg

Dato : 05.11.2015 kl.08:10
Brugernavn : ger

Avance har i dag landet et meget flot regnskab og sat dividenden til 2.11$ for kvartalet. Så vi er nu oppe på en dividende på 4,01$ for årets første tre kvartaler, hvilket tegner til at blive et flot samlet direkte afkast i år.

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Besvar indlæg

Dato : 31.08.2015 kl.13:31
Brugernavn : ger

Og faldet i dag svarer til den fragåede dividende på 1,2$.

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Besvar indlæg

Dato : 20.07.2015 kl.11:24
Brugernavn : ger

PS Ja, opturen i år har været pæn. Men den lå i præcis samme kurs som nu i juli måned for et år siden. Så om der har været optur eller status quo afhænger helt af vinduet, man kikker ud af.

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Besvar indlæg

Dato : 17.07.2015 kl.09:56
Brugernavn : ger

Burde; måske. Der er jo mange aktier derude :-) Men ok, I plejer jo at have fingeren på 'aktier med skibe'. Hvorom alting er så agter jeg at lade dem stå indtil videre (dividende primært). Der er gammel top i 150'erne, som kunne være sigtepunkt. Hastigheden er lidt underordnet.

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Besvar indlæg

Dato : 16.07.2015 kl.09:56
Brugernavn : John Stihøj

Jeg burde have set på denne aktie for lang tid siden, for sikke en optur aktien har haft i år fra 95 til nu 140 NOK. EPS sidste år var 18,6, så aktien er stadig billig baseret på 2014-resultatet. Jeg kan se, at mange analytikere venter en stærk indtjeningsfremgang i 2015, hvilket vil gøre aktien endnu billigere. Jeg tør ikke købe en aktie, der er steget så voldsomt som tilfældet er, men hvis du - Gert - ejer den, så ville jeg beholde den og se hvor langt op det rækker. Det ser spændende ud.
Besvar indlæg

Dato : 15.07.2015 kl.09:50
Brugernavn : Ukendt bruger

Hej Gert
Den har jeg også haft. Er ganske interessant. Solgte for en hurtig gevinst og skal lige se aktien køle lidt af. Den bliver omtalt meget pænt på andre fora.
Besvar indlæg

Dato : 15.07.2015 kl.08:17
Brugernavn : ger

For ca. ½ år siden tog jeg den første bid af Avance Gas lidt som alternativ og supplement til Tzakos, om man kan sige det. I første omgang for udbyttet, der er temmelig pænt for denne relativt nye aktie. Den har så også vundet lidt højde siden. Jeg kan konstatere, at flere analytikere (særligt norske, naturligvis) er meget positive på Avance Gas med fine kursmål til følge.

Hvad tænker AktieInfo om den nye dreng i klassen?

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Besvar indlæg




Vil du også være en bedre investor?
Med et abonnement hos Aktieinfo bliver du klædt godt på til succes på aktiemarkedet.
Vi laver benarbejdet for dig så du nemmere kan træffe de valg der kan give dig størst muligt afkast!

Klik her og se hvordan


 

 

 

Det siger kunderne:

  • Jeg har længe haft søvnige penge stående i banken, som nu er kommet på arbejde efter jeg blev gjort opmærksom på Jeres råd og viden. Som kvinde gør det mig tryg at følge den daglige opdatering og det har skabt interesse for investering, som jeg før ikke havde kendskab til og allerede har givet mig en bedre privatøkonomi. Tak for det !
    Med venlig hilsen
    Karen i Nordjylland
    Vil du også have større afkast?

  • Som privat investor med egne midler er det vigtigt at kunne støtte sig til troværdig og objektiv information, både på kort sigt og til opsparingsformål.
    Erfaring og viden er særligt vigtigt i usikre økonomiske og geopolitiske tider – alle er jo dygtige, når det kun går op.
    Derfor ser jeg det daglige overblik og råd fra Aktieinfo som en uundværlig inspirationskilde, der for længst har tjent sig ind. Med tak og venlig hilsen – Jens
    Vil du også have større afkast?

  • Palle Larsen fra Trading Center Odense har været kunde hos Aktieinfo i mange år: ”Jeg er meget tilfreds med den service, som jeg får fra Aktieinfo. Deres kort- og langsigtede handelstips om køb og salg giver mig fuld value-for-money”

    Vil du også have større afkast?

  • "Aktieinfos råd har givet mig et godt overskud" – mandlig kunde, 65 år.

    Vil du også have større afkast?

  • Jeg er en tilfreds og mangeårig kunde hos Aktieinfo. Jeg får viden, tips og ideer til selv at kunne foretage egne investeringer. Og det er gået godt med mit afkast, siden jeg blev kunde hos Aktieinfo. Jeg er også meget tilfreds med, at jeg fra tid til anden kan ringe og tale med John Stihøj, hvis der er noget jeg er i tvivl om. Jeg giver Aktieinfo mine varmeste anbefalinger. Orla

    Vil du også have større afkast?

  • "Som lille privat investor er det vigtigt at have en sparrings-partner til at se de økonomiske ting, som man ikke selv har haft på radaren.
    Den sparringspartner er Aktieinfo i form af daglige nyhedsbreve samt større og detaljerede aktievurderinger. Meget værdifuld." Linda, privat investor.

    Vil du også have større afkast?

Kalenderen / Aktier i fokus

22-04-2024

Sverige: Regnskab fra Sandvik, Getinge.
Tyskland: Regnskab fra SAP.



Se hele finanskalenderen

 

Tilmeld dig GRATIS nyhedsbrev
Luk
Få gratis nyhedsbrev om aktier, investeringer, analyser, trends og porteføljer.