TIL OVERSIGTEN > APM Vist 3840 gange


Dato : 04-09-2012 08:59     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : APM klarer sig ganske godt trods vanskelige forhold i container. Omvendt går det godt i olie. Aktien synes at have mistet sin investor appeal og siver nedad. Jeg samlede aktien op igår i 39.180. Jeg kan ikke afvise at den bliver billigere, men hvis man tænker langsigtet, så er jeg ikke i tvivl om at APM til 39.180 er et godt køb.

Dato : 28-08-2012 13:28     Svar
Bruger : Bruger slettet
Indlæg : Efter skat er aktieudbyttet ca. 730 kroner. I løbet af en handelsdag kan aktien nemt svinge 1000 kr. Så aktien er slet ikke risikofri og timing derfor altafgørende. Er APM et godt køb her ved 40000? Aktien har svært ved at etablere en stabil bund, fordi kursen styres stort set af udviklingen af fragtrater. Udvkilingen i førerhunden Maersk Line har det derfor med at overskygge den positive nyhedsstrøm fra f.eks. Maersk OIl, Maersk Drilling og APM.
Selvom APM's olieproduktion vil stige i årene fremover og at efterspørgslen efter borerigge og supplyskibe vil vokse, ja så er markedet ligeglad. Omsætningen i aktien er heller ikke imponerende. Det ser ud som ledelsen har svært ved overbevise markedet om de såkaldte "underliggende værdier" i selskabet. Måske er Almenfonden heller ikke interesseret i at aktiekursen stiger alt for meget. For så skal der jo betales mere i skat :-)
Dato : 27-08-2012 11:58     Svar
Bruger : bjarne
Indlæg : Jeg er helt enig i at timing er meget afgørende.
Nu tror jeg, at der er utrolig mange, som har den i sit pensionsdepot. Her taler jeg om folk, der ikke handler aktier, men da de eks. som midt i 50 erne fik at vide af en "klog mand i banken" :-). A.P. Møller er en god og sikker investering på sigt, når du går på efterløn. (Bare et tænkt eks.)
De har fået en sikker investering og udbytte i løbet af de 8 år; men ingen kursstigning. Der findes selvfølgelig andre aktier der har gjort det betydelig dårligere. Og bedre.
Mvh.
Bjarne



Dato : 27-08-2012 10:25     Svar
Bruger : ger
Indlæg : OM APM som aktie er 'kedelig', er vel afhængig af øjnene, der ser ... og af, hvornår man går ind (og ud) af den. Min betragtning er overordnet, at aktien er 'sikker', da butikken ikke sådan lige går ned og forsvinder. Og at den svinger meget over tid er derfor helt fint, da næsten uanset hvornår, man går ind i aktien, så kommer den tilbage eller over den givne kurs igen på et tidspunkt. Timing er afgørende, så om 40.000 midt i intervallet er et godt tidspunkt, kan vel diskuteres. Omvendt, hvis man ønsker et afkast på 10 % pr. år, så skal kursen være 48.400 om f.eks. 2 år. Og det er vel ikke ikke urealistisk.

Med venlig hilsen

Gert Jessen, Odense
Dato : 27-08-2012 10:07     Svar
Bruger : bjarne
Indlæg : Ja, det er mærkeligt; at en stor del af befolkningen er meget benovet over en aktie, som ligger i samme kursniveau, som for 8 år siden. Jeg må indrømme, at jeg også har været imporneret; men har givet udtryk for min undren, hvorfor kursen slet ikke følger med udviklingen i virksomheden. De giver godt nok udbytte - meeeen.

mvh.

Bjarne
Dato : 27-08-2012 00:28     Svar
Bruger : SteffenJørgensen
Indlæg : APM er behæftet med en relativ høj risiko. Jeg kan se på en graf der går tilbage til 2008,
at den har svinget mellem 25.000 og 75.000 DKK - Det er jo noget af en
standardafvigelse, men aktien svinger også nogenlunde med konjunkturerne. Hvis man
sammenligner udviklingen i APM med C20, så har APM underpeformet væsentligt i mine
øjne (se link).

Ja ved kurs 40.000 gør man helt sikkert en fin handel. Jeg var så dum at købe den i
kurs 34.000 og sælge tæt på 40.000 kort tid efter på grund af hurtige stigninger. Jeg
skulle i stedet have ladet den være i porteføljen.

Det kan vel diskuteres, om det er en aktie der skal beholdes i tid og evighed. Hvis jeg
går ind i den igen så bliver det til kurs 30-35.000, og så sætter jeg en stop-profit der
dog vil ligge væsentligt højere end 40.000 hvor jeg solgte den sidst, da det netop er en
aktie der bevæger sig sidelæns i et længere historisk perspektiv.
Link : APM vs. C20 fra 2004 til i dag
Dato : 24-08-2012 17:46     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : APM er for mig at se lidt kedelig, men er OK som en langsigtet investering. Af kursudviklingen ses det jo også, at vi som investorer ikke bliver belønnet. Kursen står i stampe. Lidt op - og lidt ned. Men langsigtet burde det være i orden at købe/eje aktien her ved kurs 40.000.


Dato : 30-07-2012 23:46     Svar
Bruger : Lei
Indlæg : Kan læse i svenske Dagens Industri at Stena Line Har været dygtige da de købte 3 LNG skibe af APM.Dagsraten er steget fra 1 til 1,5 milioner svenske kroner kort efter overtagelsen.En så stor beslutning som salg af disse skibe kan kun være truffet af formanden og topchefen,men de har jo heller ikke shippingbaggrund,men jeg håber at det kan mane til eftertanke.Alle og enhver kunne jo tænke sig og det stod også i aviserne at Japan efter atomulykken skulle til at importere store mængder naturgas.
Norske Golar LNG var allerede begyndt at stige på børsen da APMs salg blev annonceret.Prisen for skibene var heller ikke imponerende i forhold til byggeprisen.
APM er min næststørste satsning på aktiemarkedet efter Novo ,må nok heller revurdere min holdning til APM.
Dato : 18-05-2012 09:19     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : Nu kan vi jo desværre ikke handle APM idag. Men aktien ville givetvis droppe idag, og så burde det være et godt Entry-point for langsigtede investorer. Niels: Interessant regnestykke, som du har gjort.
Dato : 17-05-2012 09:19     Svar
Bruger : Niels H. S.
Indlæg : Under alle omstændigheder er potentialet for APM faktisk ret stort. Om de så levere må vi se.
Resultatet for Q1 var 6,6 mia kroner. Mærsk Line fik et underskud på 3,4 mia kroner i Q1.
I et kvartal hvor Mærk line giver nul ville det alt andet lige betyde et overskud på rundt 10 mia.
I et kvartal hvor Mærk line giver 10 % i overskud ville det andet lige betyde et overskud på rundt 13 mia.
Tillader vi os at gange 4 når vi i et godt år 50-55 mia kroner i overskud efter skat.
Vi må nok erkende at der skal et godt år til at få kursen op mod tidligere højder.
Novo vs APM
Novo levere altid lidt over forventet, men Novo når i et godt år nok ikke over 25 mia efter skat.
Novo’s markedsværdi er ca 375 mia kroner og APM er ca 160 mia kroner

Tja spændende at følge de to store
Dato : 12-05-2012 14:50     Svar
Bruger : Lei
Indlæg : Vi tror jo alle på det vi vil tro på.jeg tror bare at APM vil klare sig vel på den lange bane.For en del år siden troede ingen på lille Novo som i mellemtiden er blevet til store Novo.Det tjente jeg en god del penge på ,så jeg nu kan leve af udbyttet alene.
Mange glemmer i øvrigt de løbende udbytter.
Tror nu ikke, der er den store forventning til en opjustering i APM.Måske kommer der en melding om at containerdivisionen er i smuldt vande og at alle andre divisioner,specielt havneterminalerne kører som forventet.Olieefterforskningen for andres regning (borerigge etc) kører vel ikke dårligere end tilsvarende Norske selskaber.
Alt i alt synes der nærmest at brede sig en massepsykose vedr.APMøllers problemer.
Spis nu lige brød til ,den lange case er intakt.men reaktionen er forståelig efter de sidste års overvejende kolde afvaskninger.
At Michael Pram Rasmussen skulle kunne få problemer anser jeg for at være helt ude i hampen.
Sarte sjæle skal måske slet ikkke være i denne cykliske aktie
Dato : 12-05-2012 12:54     Svar
Bruger : bjarne
Indlæg : Nedenstående har jeg altså ikke skrevet :-)
Men jeg kan egentlig godt følge det. Har tidligere skrevet om hvor benovet vi er når navnet APM bliver nævnt.
Men fakta er jo, at det har været småt med kursstigninger i mange år.Stigende kurs i en periode, hvorefter vi igen er tilbage på samme niveau.
Men APM er jo APM.
Jeg havde to stk, og solgte den ene for et par dage siden. Som Kautokeino skriver. Ingen aner, om det bliver et stort tilbageslag i kursen, eller om det går modsat vej.
Og så er vi altså i en meget træls periode med EU. Så hvis den stiger, så sælger jeg den sidste; og er som Kaalund på vej i stand by.
Mvh.

Bjarne
Dato : 12-05-2012 09:28     Svar
Bruger : Kautokeino
Indlæg : Regnskab : Uden opjustering får kursen et spark nedad. Under 40k. Container må levere el. kan Pram Rasmussen se sig efter et andet job. Hans tirader om "langsiget investeringsstrategi....udfordrende økonomiske tider.... det tager tid at vende skuden" køber ingen kængere. Aktien har været en negativ investering de sidste ti år med ham ved roret og at være langsigtet i APM-aktien er en økonomisk tsunami.
Dato : 11-05-2012 22:03     Svar
Bruger : Lei
Indlæg : Har selv været på indkøb idag.Det er til den lange portefølje ,idet jeg mener at APM godt kan falde yderligere på kort sigt.Alle containerrederier bløder og raterne fra Asien rapporteres her til aften at være faldende.APM er jo meget andet en container og jeg forventer uændret udbytte fremover dvs ca 2,5 % i direkte afkast hvilket langt overstiger sikre statsobligationer.
Håber dog, at olieforretningen snart kommer med godt nyt.Selv ATP er skeptiske mht afkast her i forhold til de store investeringer.APM holder som altid kortene tæt til kroppen og er helt kolde overfor aktiekursen og det må vi andre også lære hvis vi skal være i aktien.
Tør overhodet ikke give noget bud regnskabet .
Dato : 11-05-2012 16:41     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : Så har jeg tanket op i denne aktie. Købt til 41.000. Der kommer regnskab på onsdag. Forud er aktien faldet temmelig meget. Jeg tror på et fornuftigt regnskab, men fortsat med en for lav indtjening. Men min holdning er, at det nu må være indregnet i aktiekursen. Derfor har jeg købt den.
Dato : 07-01-2012 00:43     Svar
Bruger : marcus
Indlæg : Hvad mener I om de alliancer, konkurrenterne har indgået? Kan de true Mærsk, og vil I vurdere det som værende godt eller dårligt for fragtraterne? Og hvad fragtrater angår, er det så normalt med en 30 procents stigning på en uge? Har det kinesiske nytår en så stor effekt?
Dato : 05-01-2012 20:53     Svar
Bruger : Lei
Indlæg : APM har jo skuffet fælt i 2011.Det har så medført, at der i min pensionsportefølje blev plads til flere mht. 20 % regelen.Dette blev udnyttet med god gevinst i efteråret.Jeg har også afhændet B aktier og i stedet købt A aktier, idet jeg forventer, at det over den længere horisont giver et større afkast.Mener i den forbindelse at have kunnet konstatere, at aktien er i optrendt når der stor forskel på prisen (som nu er over 2000kr).Kunne det forklares ved at udlandet køber B-aktien hvorefter vi andre hjemmfødinger køber op i A-aktien?
Andre som har samme opfattels?.
Dato : 19-08-2011 10:15     Svar
Bruger : Niels H. S.
Indlæg :
APM forventer i 2011 at investere for 62,2 mia. danske kroner. Dette ene års investeringsbudget er lige nu tæt på 1/2 af markedsværdien på børsen.
Dato : 01-08-2011 23:05     Svar
Bruger : marcus
Indlæg : Interresant bidrag til debatten. Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er den store tekniske-investor, men mere value-investor.

Med en nedgradering af USA's kreditværdighed i vente. I hvor høj grad tror i så, at det vil påvirke aktiekurserne. De "eksperter", som jeg har hørt udtale sig, har sagt, at et fald på mellem 10 og 30 % sagtens kunne være realistisk.

Som nævnt er jeg en value-investor, og mener også, at APM er historisk billig, jvf. indre værdien, som nævnt i forrige indlæg. Derudover P/E, som De, Lau, også nævner.

Det kan nævnes, at jeg har købt aktien i kurs 49000 med henblik på et langsigtet afkast. Jeg overvejer at købe yderligere.
Dato : 01-08-2011 09:12     Svar
Bruger : Lau Svenssen
Indlæg : Jeg mener, at APM er et af de få danske C20-papirer med Value for money. Overskuddet for året inkl. avancen på Netto-UK salget kan skønnes til 25-28 mia. DKK., hvilket svarer til ca. 5.700-6.400 DKK pr. aktie. P/E er altså ca. 6-7, og selv om der justeres for XO-poster er tallet fortsat under 10.
Det handler primært om forløbet fremover for Maersk Line og olieprisen + USD-kursen.

Kursteknisk burde 40.000 kunne fingere som en bund. Down Side Risk må henføres til den generelle risiko for et dyk på aktiebørserne, men med det amerikanske budgetkompromis er farten herfor vel forsvundet i nogle dage - spøgelset kan dog hurtigt dukke op igen, da man jo blot er blevet enig om at betale gammel gæld og nye underskud med mere ny gæld, og svegheden i landets økonomi står til skue. Nedgradering af kreditværdigheden vil man vel forsøge at trække ud længst muligt, men USA er ikke hvad det var. Renten skal op for Treasuries og Fed-funds(risikopræmien forhøjes både pga. udsigt til store fremtidige statsunderskud og inflation). Det er ikke godt for aktier på langt sigt, men kortsigtet burde der være robusthed.

Kortsigtet kan APM netop nu være et godt væddemål med 45-48.000 som sigte. Det er mit gæt, og jeg er ellers fremdeles temmelig sort i mit syn på det hele.
MVH/LS
Dato : 01-08-2011 00:44     Svar
Bruger : marcus
Indlæg : Hvad har I af kommentarer om den nuværende kurs, 39820, og prisen på aktien, hvor det bl.a. kan nævnes, at handles til under indre værdi, 0,91, pr. dags dato.

A.P. Møller har historisk handlet over indre værdi, hvilket også er forventeligt for et profitabel og veldrevet selskab. I 1980'erne var aktien dog periodevis under pari, fx. i december 1982 og i det meste af 1987. I perioden 1988 og frem til finanskrisen i oktober 2008 handlede aktien over indre værdi pånær to måneder fra oktober til december 2002. Under finanskrisen fra oktober 2008 til december 2009 handlede flagskibet igen under indre værdi.

Hvad gør I jer ellers af tanker om det snarlige halvårsregnskab?
Link :
Dato : 12-05-2011 07:00     Svar
Bruger : Lars Bech Larsen
Indlæg : Hej Brian
En omvendt Søren Kirkegaard ;-) Forventningens glæde er den største og jeg fornemmer,
at markedet havde frygtet et dårligt regnskab og måske nedjustering, så det var nok
nærmest et lettelsens suk.
Dato : 11-05-2011 10:07     Svar
Bruger : brian
Indlæg : Spørgsmål: Mærsk regnskabet er overraskende stærkt, men reelt fastholder de jo blot forventningerne.Hvordan kan det være at aktien stiger så meget på en fastholdelse? Tror man at der kommer en opjustering senere? Smedegaard "truer" med at andet jvartal ikke bliver lige så godt som første kvartal. Jeg forstår ikke hvorfor det tolkes så posiitvt. Kan Aktieinfo svare på det?
Dato : 04-04-2011 13:22     Svar
Bruger : Bruger slettet
Indlæg : Netop kommet tilbage fra generalforsamlingen.
Ifølge Michael Pram Rasmussen er de faldende fragtrater indregnet i forventningerne til 2011.
Den gennemsnitligt afregnede oliepris var i 2010: 90 dollar. Første kvartal af 2011: 105 dollar.
En ændring i olieprisen på 10 dollar betyder 200mio dollar på bundlinien.
Dato : 04-04-2011 12:47     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : Udbytte på kr. 1.000 fragår med virkning imorgen. Jeg tvivler på at aktien sætter sig med kr. 1.000 og dermed er der en ide i at spekulere i aktien på kort sigt, efter min mening. Hvad mener I andre om APM. De faldende fragtrater er tilsyneladende indregnet i prognosen for 2011, men det er den nuværende høje oliepris næppe. Samlet bør det betyde udsigt til højere indtjening i 2011.
Dato : 23-02-2011 14:05     Svar
Bruger : John Stihøj
Indlæg : Regnskabet var flot. Men markedet fokuserer jo på fremtiden, og her melder APM (sædvanen tro) forsigtigt ud. Regnskabet vil derfor næppe være katalysatoren for en ensidig opgang for aktien. Jeg er enig i, at aktien vil følge markedet. Langsigtet er der så meget værdi i koncernen, at den bliver en vinder.
Dato : 23-02-2011 13:54     Svar
Bruger : Niels H. S.
Indlæg : Enig i at de forbliver markedsleder.

Overvejer at gå ind nogle dage/uger før udbyttet udbetales - de giver 1000 kroner denne gang - det kan nok ikke ses i kursen. Kan være nogle hurtige penge.
Dato : 23-02-2011 13:40     Svar
Bruger : kaalund
Indlæg : Tak for din kommentar NHS

Du rammer lige ned i min bekymring - og hvorfor jeg er i tvivl om yderlig køb.Med usikkerhed om verdensøkonomien samt udsigt til et lavere 2011 er der ligesom lagt låg på evt stigninger.Psykologien er ikke med APM og mange investorer vil formentlig være tilbageholdende med at købe til stadigt dyrere pris.
Fundamentalt synes aktien dog stærkere end nogensinde.Kombinationen af olie og container gør dem langt mere stærk end deres konkurenter og det er jo det det handler om.
APM ser jeg som suveræn markedsleder - og det vil de profiterer på !

Med store indre værdier og fornyet kapitalstyrke må man forvente at de kan udnytte alle muligheder.Risikoen ned børe være begrænset med mindre verden går i sort

Jeg vil derfor fortsætte med at hoppe ind og ud.Beholder min basis portion
Dato : 23-02-2011 12:56     Svar
Bruger : Niels H. S.
Indlæg :
Ja der er jo langt op til all-time High for aktiekursen og nu tjenes der mere end nogensinde.

Enig uhyre flot regnskab. De har virkelig fået trimmet omkostningerne - ikke mindst ved at sejle langsomt, et i øvrigt genialt tiltag.

Bemærker at egenkapitalen nu nærmer sig de 200 mia og markedsværdien er pt. på ca 225 mia

Perioden syntes at være en af de nok relativ sjældne perioder hvor både oliepris og fragt rater går mod nye højder. Når det sker tjener APM mest.

Primært må være at vurdere udsigten for oliepris og fragtrater, hvilket har vist ekstremt svært. Aktien handles vel med denne risiko indbygget i prisen.

Resultat 2011 forventes under 2010.

Tror aktien vil følge markedet.

Dato : 23-02-2011 12:03     Svar
Bruger : kaalund
Indlæg : Flot regnskab. De bliver ikke nemme at konkurrere med !

Jeg har en pæn portion men overvejer at suppl. yderlig.Gad vide om den ikke kan fås billigt her under mellemøst krisen
Hvad siger info og NHS. I plejer at være dybt nede i tallene.( ros herfra )

 

AKTIER

 

Aktieanalyser
Modelporteføljer
Aktieanbefalinger
Tekniske analyser
... og meget meget mere

 

 

 

 
 

Mest læste artikler

 

Aktiedebat
FX-kurser
Handelsanbefalinger
INFO OG BESTILLING
Kortsigtet Modelportefølje
Teknisk analyseservice
DEBAT

 

Kalenderen / Aktier i fokus

 

22-05-2013

DANMARK:
Regnskab fra NKT Holding, DFDS, Højgaard Holding, SP Group, H+H, Alm. Brand, Monberg & Thorsen, Arkil Holding, Rockwool, Svendborg Sparekasse, SimCorp.

USA:
Regnskab fra Target.
Tal for eksisterende husehandler og referat fra seneste rentemøde.

Se hele finanskalenderen

 

 
Sitemap - oversigtskort
Udskriv